Nieuwsbrief van het bestuur

Beste leden en ouders,

De eerste wedstrijden na de winterstop zijn alweer gespeeld en de lente is in zicht. In de lente zie je dat er weer van alles begint te groeien en bloeien. Dat lijkt bijna wel vanzelf te gaan....en soms lijkt het ook wel of het groeien van de club, de techniek van de spelers, het aantal vrijwilligers, de kwaliteit van de coaches, trainers en scheidsrechters helemaal vanzelf gaat. Maar buiten beeld is er van alles gebeurd.

In de afgelopen wintermaanden hebben we in de zaal gespeeld en is lekker gewerkt aan de techniek. Bedankt voor het invullen van de enquête, dit geeft de TC goede input voor de plannen van volgende winter. De trainers en coaches zijn in samenwerking met de KNHB geïnspireerd met nieuwe inzichten en een aantal belangrijke basisprincipes zijn weer opgefrist.

Wist je dat:

 Afgelopen week weer 11 spelers hun scheidsrechter diploma hebben behaald? Gefeliciteerd!

•   De activiteitencommissie weer een leuk programma heeft gemaakt met voor elk wat wils! De

bingo was een groot succes. Neem je vrienden, buren, familie mee want een hockeyfeest is geen

feest als jij niet bent geweest. De agenda staat onderaan deze nieuwsbrief

•   Er wordt gewerkt aan een nieuwe website (yes!). Hiervoor zijn we nog op zoek naar actiefoto’s.

Heb je een leuke foto die op de website mag: stuur snel naar [email protected].

•   Er een aantal nieuwe sponsoren aansluiten, waaronder Volvo Jacob Schaap (Sneek, Heerenveen,

Emmeloord)

Rondom en op het veld

Hockey is een gezellige teamsport en als club zoeken we steeds de balans tussen recreatie en prestatie. Dat betekent dat sportiviteit en respect voorop staat. Bij een wedstrijd of training is dat nog wel eens lastig en daarom willen we een paar punten uit het clubbeleid extra aandacht geven:

Voor Spelers & Coaches

• Speel en train zo goed mogelijk en met respect voor jezelf en anderen. De trainers staan er voor jou en je inzet wordt beloond, want trainen = spelen. Anders begin je op de bank.

• Wijs je medespelers op onsportief of onplezierig gedrag

• Scoren is leuk, maar eerlijk en met plezier spelen is belangrijker dan winnen

• Elkaar positief coachen maakt het hele team beter

Voor Ouders

• Rijden naar uitwedstrijden en bardiensten horen erbij en vervanging regelen is een taak voor de ouders zelf.

• Kinderen leren door na te doen. Applaudisseer voor goed spel van beide teams

• Help de scheidsrechters en spelbegeleiders met het spel door de beslissing van

de scheids te respecteren. Het zijn geen robots.

• Leer onze kinderen dat eerlijk en met plezier spelen belangrijker is dan winnen.

Zonder verliezer is er geen winnaar!

• Het heeft geen effect om fouten te benoemen. Complimenteer en moedig aan wat wel goed gaat

Voor Scheidsrechters en Spelbegeleiders

• Begeleid als het kan, leid als het moet. Fluit naar de geest van de wedstrijd

• Weet wie je fluit. Kinderen van 6 jaar zitten in een heel andere fase van ontwikkeling dan jonge

mensen van 16

• Spelplezier en (te) veel onderbrekingen gaan niet samen

• Wees objectief en beleefd bij het constateren van fouten maar wel beslist

Een leven lang hockey

Voor Toeschouwers

• Gedraag u op uw best. Toon respect voor de tegenstanders en respecteer de beslissingen van de scheidsrechters. Zonder hen zou er geen wedstrijd zijn.
• Grove taal draagt niet bij aan het plezier van de spelers, noch het beledigen van spelers, coaches of scheidsrechters. Samen houden we hockey leuk.

• Uw kinderen zijn geen miniprofs! Ze spelen voor hun eigen plezier, niet voor dat van u. Maak een kind nooit belachelijk maar moedig het altijd aan.

"It takes a village to raise our kids” en dat betekent ook dat we elkaar mogen aanspreken en dat we om hulp kunnen vragen. Als bestuur vragen we je om eens na te denken over wat er op de club beter kan en welke bijdrage je kan leveren zodat we taken verdelen. Spreek een van bestuursleden op zaterdag even aan of stuur een e-mail naar [email protected]

Je hoeft niet veel te doen, iedereen vindt het fijn als je er bent en plezier maakt. Een leven lang hockey doen we samen.

Spelregel van de week – de hoge bal

Bij menige scheidsrechter is hier wat onduidelijkheid over. Bij de 11-tallen junioren D t/m de Dames senioren geldt de volgende regels:

• Een bal die met een slag (per ongeluk), scoop, flick of push omhoog (boven kniehoogte) wordt

gespeeld in het veld, moet worden beoordeeld of deze gevaarlijk is of niet. Is er geen gevaar, dan

mag het spel door, ook bij een hoge bal over de cirkel, uit de cirkel of bij landing in de cirkel.

• Zelfs bij een spel hervatting (vrije slag) en de bal gaat per ongeluk omhoog en er is geen gevaar, mag het spel door. Ook wanneer de keeper de bal ongevaarlijk de bal hoog (boven kniehoogte)

de cirkel uit speelt.

• Een bal wordt in ieder geval als gevaarlijk beschouwd wanneer deze leidt tot een terecht ontwijkende reactie van andere spelers.

In het veldreglement staat het goed beschreven bij paragraaf 9.7 en 9.8

page2image17926592page2image17926784

Agenda

Zaterdag 13 april is er op veler verzoek een echte Pubquiz!! Tijdens deze quiz komen allerlei vragen aan bod in diverse categorieën. Denk aan een combinatie van triviant, de slimste mens, weet ik veel en natuurlijk de Top 2000 quiz. Voor de winnaar is er een spectaculaire prijs, dus we zien je graag 13 april in ons clubhuis.

Zaterdag 22 juni is de afsluitende familiedag met dit jaar als thema: Het ‘foute toernooi’
Vul zelf maar in hoe ‘fout’ jouw team kan komen.

Met sportieve groet en tot ziens op de club, Het bestuur

PS. Voor het nieuwe seizoen zoeken we, naast Margot en Nicolette, nog naar een extra trainer voor de A- en B- elftallen. Ben jij of ken jij de trainer die onze club wil helpen groeien?[email protected] of bel even met de voorzitter op 0613140979